Založ si blog

Volkswagen opäť predĺžil zastavenie výroby no rovnako ako aj ostatné automobilky sa pomoci od štátu nedočkal

Koncern VW hrozí prepúšťaním, KIA ho naznačila, Decodom už prepúšťanie ohlásil, týka sa viac ako 80% zamestnancov. Firmy sa zbavujú agentúrnych zamestnancov a niektorí odborári tvrdia, že sa zamestnávatelia snažia presvedčiť svojich zamestnancov, aby podpisovali nové, menej výhodné zmluvy na dobu určitú.

Volkswagen sa pritom intenzívne pripravuje na spustenie výroby. Dôvod je jednoduchý, tento spôsob odstavenia výroby spolu s vyplácaním časti mzdy zamestnancom je dlhodobo neudržateľný. Pracujem ako odborár Moderných odborov Volkswagen a môj názor na dopad aktuálnej zdravotnícko-ekonomickej krízy už poznáte (odkaz na predchádzajúci blog tu). V tomto blogu vysvetlím príčiny nadchádzajúcej krízy spolu s pasívnym postojom vlády k pomoci veľkým podnikom a dopad návrhov na zmenu legislatívy na zamestnancov v zmysle oslabenia kompetencií odborových organizácií a ochrany zamestnancov.

 

Bude zle, alebo horšie?

Niekomu to možno znie, ako katastrofický scenár, ale stačí si len prečítať noviny, ktoré sú plné negatívneho dopadu aktuálnej krízy na veľkých zamestnávateľov. Súčasná vláda si myslí, že veľkí zamestnávatelia majú väčšie rezervy ako malí podnikatelia alebo malé spoločnosti. Ak vynecháme fakt, že majú podstatne vyššie fixné podnikové i personálne náklady a podstatne viac zamestnancov, ktorým platia časť mzdy, resp. tým, ktorí sú teraz doma a uplatňujú prekážku na strane zamestnávateľa, tak vlastne áno, v celkovom súčte môžu byť zaujímavé rezervy. Možno by bolo ešte zaujímavejšie rozpočítať tie rezervy na počet zamestnancov, alebo sa pozrieť na odvody štátu, ktoré poctivo tieto firmy platia, alebo odvody zamestnancov, ktorých pracovné miesta sú ohrozené. Ak má veľká firma veľké zisky, tak odvádza veľké dane, ale také firmy len preto, že sú veľké, majú byť pripravené na krízu a poradiť si sami? No dobre, aj takto sa dá pozerať na ten škaredý kapitalizmus, ktorý nám pracujúcim dáva prácu, ekonomické istoty, komfort, prostriedky na vzdelanie, rodinu a pod., teda na to, čo nám nedokázal zabezpečiť štát. Ten ponúkal len krachujúce štátne podniky, rozpad hospodárstva a degradáciu sebestačnosti na žalostnú úroveň.

 

Ohrozených je viac ako 70 tisíc rodín

Aby bolo zrozumiteľnejšie a pochopiteľnejšie katastrofického scenára v prípade, ak nezasiahne vláda a nepomôže aj veľkým zamestnávateľom, pozrime sa na to z pohľadu čísiel. Štatistika, ktorú zverejnila Európska automobilová asociácia producentov (ACEA) koncom roku 2019, hovorí o 15,4% podiele pracujúcich v automobilovom priemysle na Slovensku. Toto číslo predstavuje viac ako 70 000 rodín so stabilným príjmom. Rodín, ktoré si mohli dovoliť poctivo splácať hypotéky, rodín, ktoré míňali svoje peniaze na produkty a služby, teda vytvárali dopyt, na ktorého základe vznikali nové a nové pracovné miesta , ktoré tento kolotoč ešte väčšmi rozšírili napríklad aj vlastným podnikaním. Dnes zachraňuje štát malých podnikateľov, čo je samozrejme dobré, avšak stať sa môže, že výsledok pomoci len „malej“ skupine skončí ako politika nezodpovedného zdravotníctva, či farmaceutickej spoločnosti, ktorá nelieči príčinu, ale len následok a nakoniec ju prekvapí, že pacient neprežil.

Podľa môjho názoru ekonomiku Slovenska neudržíme tak, že zadotujeme malých podnikateľov, ale tak, že im dáme prácu, ale tú im vezmeme, ak vezmeme prácu tým, ktorí u nich nakupujú. Bude snáď lepšie, ak sa Volkswagen skutočne rozhodne nasledovať Kiu, ktorá nakoniec z odstavení výroby upustila, resp. sa k nej v najbližšom týždni vráti? Jedenásť tisíc pracujúcich ľudí, ktorých zatiaľ Volkswagen zamestnáva, sa v priebehu jedného dňa či týždňa stretne na jednom mieste. Možno sa tak urýchli plán blackoutu, ktorý spomínal predseda vlády na tlačovej konferencii v stredu (31.3.2020). Plán, ktorý hovorí o odstavení celej krajiny a vyhlásení karantény. I keď znie zaujímavo a rozhodne má logický základ, aj tak by asi nikto nechcel, aby jeho spustenie vyvolalo už ťažko zastaviteľné šírenie pandémie.

 

Mnohí si isto pokladajú otázku, ako sa k aktuálnej situácii stavajú odbory

Odbory disponujú obmedzenými kompetenciami a nemôžu prikázať zamestnávateľovi, aby odstavil výrobu podobne ako tomu bolo v spoločnosti Schaeffler, kde sa aj napriek snahe moderných odborov vedenie spoločnosti rozhodlo pokračovať vo výrobe a celý proces odstavenia predlžovalo ako mohlo. Tunajšie odbory však plnia svoju úlohu v kontrole zamestnávateľa, ktorý musel prijať rôzne opatrenia, ktoré slúžia na zamedzenie šírenia sa koronavírusu medzi zamestnancami. Tiež sa im podarilo zabezpečiť dezinfekčné prípravky, ktoré v týchto dňoch odovzdávajú svojim členom. Vo Volkswagene zatiaľ zamestnanci čerpajú prekážku na strane zamestnávateľa v kombinácii s kontom pracovného času (do 19.4.2020), na ktorom sa dohodli Moderné odbory Volkswagen s vedením spoločnosti. Odbory nie sú len o tom, vyjednať pre zamestnancov čo najlepšie podmienky, za ktorých by mohli byť doma v tejto ťažkej situácii, ale sú aj o zodpovednom prístupe k tejto situácii aj z pohľadu na udržateľnosť pracovných miest či samotnej existencie zamestnávateľa, u ktorého pôsobia. Ako som písal už na začiatku, táto situácia je dlhodobo neudržateľná a preto aj odbory hľadajú spôsoby a nástroje, ako pomôcť zamestnávateľovi a tým aj zamestnancom prežiť toto náročné obdobie.

 

Riešenie existuje aj pre veľké podniky

Jedným z overených nástrojov, ktorý sa Nemecku používa už od roku 1910 a používa ho už 25 krajín a dokonca aj naši susedia Česi. Kurzarbeit, áno ten, o ktorom sa dnes tak vo veľkom píše, ten, o ktorom sme sa aj my ako odbory spolu s našim zamestnávateľom snažili presvedčiť predchádzajúcu vládu, aby mu dala zelenú aj v našej legislatíve. V Česku napríklad v prípade takejto krízy platí zamestnávateľ 50% a 20% mzdy zamestnancovi dopláca štát. V Nemecku zasa dopláca štát 67% mzdy zamestnancom s rodinami a 60% mzdy slobodným zamestnancom. Samozrejme, že takýto nový inštitút, by obsahoval množstvo ďalších podmienok a kritérií, ktoré by jasne vymedzovali jeho nasadenie, spôsob uplatnenia a pod., ale ako som už písal, je sa kde inšpirovať k tvorbe takého inštitútu. Ak má byť slovenskou verziou kurzarbeitu to, čo sa práve chystá s limitom do 200 000 Eur na firmu, na koľkých našich zamestnancov to stačí? Na 300?

 

Čo je na tejto situácii najhoršie?

Prázdna štátna kasa. Odovzdať štát v takomto stave novej vláde, je nad mieru nezodpovedné. Zostáva už len dúfať, že nová vláda nájde prostriedky a efektívny spôsob na záchranu aj veľkých podnikov, ktoré sa významne podieľajú na chode ekonomiky na Slovensku. Zároveň v záujme zachovania sociálnych istôt a pokoja medzi občanmi Slovenska, pevne verím, že sa nová vláda postaví zodpovedne a sociálne k svojim občanom a obnoví sociálny dialóg v rámci tripartity.

Vláda medzičasom rokuje o zmene legislatívy. Sú však opatrenia ako skrátená doba oznamovania zamestnancovi o zmene zmennosti, skrátená doba oznamovania čerpania dovolenky tie, ktoré pomôžu veľkým zamestnávateľom ustáť toto obdobie neustále sa prehlbujúcej krízy?

Volkswagen predĺžil odstavenie výroby, čo bude ďalej?

23.03.2020

Moderné odbory Volkswagen dnes rokovali o predĺžení odstavení výroby a spôsobe náhrady mzdy. Po celodennom rokovaní pristúpili k spoločnému kompromisu s vyplácaním prekážky na strane zamestnávateľa. V prípade, že bude situácia s koronavírusom naďalej nepriaznivá, odborári súhlasili s využitím konta pracovného času. Ako dlho to bude trvať a čo bude ďalej sa však [...]

„Loď plná hrdze“, „Izby sú príliš malé pre štyroch ubytovaných“ písali noviny o zamestnancoch VW v Emdene

27.08.2019

Zamestnanci Bratislavského Volkswagenu vyslaní do nemeckého Emdenu mali byť ubytovaní na hotelovej lodi. Po príchode však zistili, že hotelová loď môže byť aj turistická ubytovňa na vode. Pracujem ako halový predseda v Moderných odboroch Volkswagen (MOV) v Bratislave. V tomto blogu vám priblížim túto nešťastnú situáciu a nakoniec poviem ako to celé dopadlo. [...]

Zamestnanci Volkswagenu si dnes opäť prilepšili!

05.12.2018

Kolektívne vyjednávanie však za sebou nechalo niekoľko otázok. V tomto článku odpovedám na otázky rezonujúce dodnes. Prečo zamestnanci nemohli spoločne až do konca rozhodovať o výsledku vyjednávania? Prečo odbory nevyjednali viac? Prečo sa neštrajkovalo dlhšie? Dnes je deň, kedy zamestnancom Bratislavského Volkswagenu prišla výplata s posledným vyjednaným [...]

bielorusko, lukašensko, alexander lukašenko,

Bieloruský prezident Lukašenko odvolal vládu

03.06.2020 18:40, aktualizované: 18:57

Doterajšia vláda pôsobila od 18. augusta 2018 pod vedením Sergeja Rumasa.

Lietadlo / Lety / Let /

USA pozastavia lety čínskych aeroliniek

03.06.2020 18:28

Toto nariadenie nadobudne účinnosť 16. júna s tým, že k tomu môže dôjsť aj skôr, ak tak rozhodne prezident USA Donald Trump.

poľsko Duda

Poľský prezident odvolal veľvyslankyňu v Prahe, ktorá šikanovala podriadených

03.06.2020 18:13

Hovorca poľského rezortu diplomacie uviedol, že sa disciplinárna komisia ministerstva už zaoberá šikanovaním zo strany veľvyslankyne.

Afrika

Masaker v konžskej provincii Ituri si vyžiadal 16 obetí, z toho päť detí

03.06.2020 17:52

Úrady zodpovednosť za tento útok pripísali etnických milíciám z organizácie Združenie pre rozvoj Konga (CODECO).