Moderné odbory Volkswagen dnes rokovali o predĺžení odstavení výroby a spôsobe náhrady mzdy. Po celodennom rokovaní pristúpili k spoločnému kompromisu s vyplácaním prekážky na strane zamestnávateľa. V prípade, že bude situácia s koronavírusom naďalej nepriaznivá, odborári súhlasili s využitím konta pracovného času. Ako dlho to bude trvať a čo bude ďalej sa však dnes nikto neodváži odpovedať. V prípade, že sa situácia nezlepší a vedenie bude predpokladať že odstavenie výroby bude potrebné predĺžiť, opätovne zasadnú s odborovou organizáciou za rokovací stôl.
Od 17.3.2020 sa Volkswagen zmenil na mesto duchov.
Prázdne budovy, výrobné haly a parkoviská dnes pripomínajú Detroit a pád tunajších najväčších automobiliek General Motors (GM), Chrysler a Ford. Ich pádu predchádzala svetová finančná kríza (2008). My však svetovú finančnú krízu nemáme a zamestnanci najväčšej automobilky na Slovensku nie sú prepustení, ale dočasne uvoľnení z práce. Volkswagen neprerušil výrobu tak, ako to už p. Sulík naznačil v médiách, možno aby odľahčil na vážnosti situácie, v ktorej sa Slovensko nachádza. Nielen Slovensko, ale takmer celý svet čelí novému koronavírusu COVID – 19. Slovensko je ale pravdepodobne vďaka expremiérovi Pellegrinimu progresívnejšie v prevencii proti tejto pandémii. Mnoho obmedzení zaviedla vláda, ale zastavenie výroby zaviedli zamestnávatelia. Ako prvý na Slovensku zastavil výrobu Volkswagen po dohode s odborovou organizáciou Moderné odbory Volkswagen. Tí apelovali na zdravie zamestnancov a hrozbu agresívne sa šíriaceho vírusu. Volkswagen Slovakia zamestnáva viac ako 12 000 zamestnancov a takmer všetkých nechalo vedenie spoločnosti doma na prekážke na strane zamestnávateľa. Do práce musí už len údržba, ochrana závodu a zamestnanci ostatných útvarov, ktorých prítomnosť je nevyhnutná.
Pracujem, ako odborár vo Volkswagene a mnohí zamestnanci sa ma pýtajú, prečo sú platení prekážkou na strane zamestnávateľa vo výške 60% ich priemerného mesačného zárobku a nie vo výške 100%.
Podľa Zákonníka práce je možné s odborovou organizáciu dohodnúť najmenej 60% z priemerného zárobku zamestnancov a to sa aj stalo. Pýtate sa, prečo? Zamestnávateľ prišiel s návrhom, ktorý sa neodmieta. Buď budú zamestnanci naďalej pracovať, alebo sa dohodneme na najnižšej možnej sadzbe. Vysvetlenie pre takýto návrh je jednoduché a logické. Zamestnávateľ, nech sa zdá byť „bohatý“ akokoľvek, nemôže dlhodobo utiahnuť toto bremeno, ktoré na seba nechce prevziať štát. Rozumiem tomu, že by každý zamestnanec prijal od svojho zamestnávateľa 100% mzdy za to, že nechodí do práce, ale každý, kto si vie predstaviť, že by riadil vlastnú firmu, ako by sa zachoval on. Práca odborov niekedy vyzerá akoby snáď ani nehájila záujmy zamestnancov, ale pri pohľade do zákulisia sa vynorí pravda. Rozumiem tomu, že peniaze sú v živote dôležité, ale asi uznáme všetci, že zdravie je prvoradé. V Škodovke u našich susedov určili vyššiu čiastku než 60%, tiež často hovorím, aby sme porovnávali porovnateľné. Škoda MB je jednou z najúspešnejších značiek koncernu. Ktorý model vyjde na svetlo sveta, o ten je záujem. O objednávky nemajú núdzu, odbory sú vysoko organizované (vysoká členská základňa) a keď sa fabrike darí, majú aj odbory výhodnejšiu pozíciu pri vyjednávaní. Navyše sa na webe písalo o rôznych spoločnostiach, ktoré dopriali zamestnancom vyššie percento, no už akosi zabudli napísať, o aké bonusy zamestnanci prišli pri prerušení výroby, ale to poznáme aj my, keď nám do jednej ruky dajú a z druhej zasa vezmú… O prepúšťaní agentúrnych zamestnancov, ako napríklad dnes v Daejungu v Dubnici nad Váhom sa tiež nikde nepíše, ani o tom, že niektorí zamestnávatelia nariaďujú hromadné čerpanie dovolenky aj bez dodržania dvojtýždňovej lehoty. Tiež je rozdiel 60% z priemernej mzdy vo Volkswagene a rovnaký podiel v iných automobilkách. Všade je situácia iná, teda ťažko porovnávať. Vzhľadom k situácii som tiež rád, že sa nám u nás v závode podarilo dohodnúť kolektívnu zmluvu na obdobie štyroch rokov, čím sme zabezpečili zachovanie benefitov, ktoré z nej vyplývajú. Očakávali sme krízu a prišla, možno v inej podobe, ale je tu. Ak sme si doteraz mysleli, že uťahujeme opasky, aby sme ukázali, akí sme efektívny, tak si nechcem predstaviť čo nastane ak sa situácia v dohľadnej dobe výrazne nezlepší.
Mnohí z nás si neuvedomujú, že toto nie je koniec.
Pelegríniho vláda už zaviedla niektoré opatrenia, tie sú ale zatiaľ určené pre zmiernenie šírenia pandémie. To čo príde v nasledujúcich dňoch bude pravá tvár pravice, ktorá sa už ujala žezla vysielajúc jasné signály, že už zabudla na predvolebné vyhlásenia o zachovaní sociálneho štandardu, ktorý zaviedla doterajšia vláda. 42 opatrení novej vlády nielenže zvýhodňuje zamestnávateľa, ale úpravou legislatívy priamo, negatívne zasahuje do kompetencií odborových organizácií. A čo posledný 42. bod týchto opatrení? Urýchlené zavedenie Sulíkového „podnikateľského kilečka“? To vážne? Prvá príležitosť, kedy si môže Sulík presadiť podporu podnikateľského prostredia a hneď sa natlačiť na listinu, ktorá má pomôcť firmám, aby ich nepoložil dopad koronavírusu na trhovú situáciu. Do 42 opatrení teda podľa pravice patrí aj ďalších 100 opatrení, ktoré opäť a znova zvýhodňujú zamestnávateľov. Vidím to ako začiatok obmedzovania kompetencií zástupcov zamestnancov, opätovný boom agentúrneho zamestnávania a kontinuálne znevýhodňovanie pracujúcej triedy.
Ekonomická kríza tu vraj ešte nie je.
Neustále nás ekonómovia uisťujú, že sme v štádiu recesie a kríza je v nedohľadne. Teda to platilo doteraz. A čo teraz keď sa nachádzame v situácii, keď sa dopyt rapídne zníži a milióny pracujúcich vo svete zostane doma so zníženým príjmom, alebo ich zamestnávateľ prepustí, pretože to jednoducho neutiahne? Mimochodom degradácia podmienok pri hromadnom prepúšťaní je tiež jedným z opatrení z dielne novej vlády. Teda môžeme predpokladať, že ak sa táto situácia čoskoro neskončí, tak príde aj k prepúšťaniu, čo povedie k zníženiu kúpnej sily, čím sa zníži dopyt, čo následne ovplyvní produkciu tovaru. Slovenská ekonomika je výrazne závislá od automobilového priemyslu. Čo si pracujúci človek nekúpi ak nemá pracovné istoty, ak sa Zákonník práce upravuje v jeho neprospech, ak je ohrozený jeho príjem? Auto, televíziu, motorku a ďalšie veci, ktoré nevyhnutne nepotrebuje. Ani sa nenazdáme a ocitneme sa v kolotoči, ktorý nikam nevedie.
Týmto blogom nechcem nikoho strašiť a ani vytvárať katastrofické scenáre pre konšpiračné teórie.
Chcem apelovať na súčasnú vládu, aby myslela aj na tých, ktorí ju volili, na tých viac ako 2 400 000 pracujúcich ľudí, ktorí poctivo odvádzajú dane štátu, ktorý s nimi následne hospodári. Ďalšou otázkou je, ako sa k tejto situácii postavia odbory? Odbory, ktoré pôsobia u zamestnávateľa majú možnosti, síce obmedzené a v budúcnosti ešte väčšmi, ale tiež máme odbory na vyššej úrovni. Čo na túto situáciu hovorí tripartita a KOZ? Nestačí len hovoriť o tom, ako bude zle, ale treba aj pripraviť opatrenia, možnosti, stratégiu ako bojovať za to, aby neboli zamestnanci znevýhodňovaní. Všetko speje k tomu, že sa vraciame v čase. Ľudia neveria odborom a štát nepracuje pre ľudí. Situácia je vážna, ale nezabúdajme na to, že je aj na nás, ako sa k tejto situácii postavíme. A preto teraz ďalší apel a tentokrát na tých pracujúcich. Odbory sú cesta, je to možnosť ako mať vplyv na tvorbu zákonov v prospech pracujúceho ľudu, ako brániť zamestnávateľovi, aby si robil čo chce, aby sme mali istotu, že za nami niekto stojí, aj keď sa práve dnes o to svoje miesto nebojím. Iná cesta nie je. Zamestnanec takmer nikdy nemá možnosti a ani tie kompetencie na to, aby sa postavil proti „systému“. Môže sa ale združovať, podporiť a pomáhať tým, ktorí zastupujú ich záujmy. Organizovanosť na Slovensku je žalostná, zapríčinená nedôverou plynúcou prevažne z nedostatku informácií. Ťažko to uzavrieť tým, či sa všeobecne očakáva, že každý bude informovaný osobitne, alebo členovia využijú možnosť pýtať sa, či poznajú zdroje informácií, alebo podstatné informácie jednoducho nie sú k dispozícii. Potom s tým treba niečo robiť, vyžadovať nápravu a opatrenia, to čo bežne žiadajú vedúci od svojich zamestnancov by mali žiadať členovia od svojich odborov.
Píšem vo svojom mene, nie za naše odbory, ale i tak si dovolím zdieľať s vami komunikačné kanály Moderných odborov Volkswagen.
WEB: www.moderneodbory.sk
FB uzavretá skupina len pre členov: MOV členovia
FB oficiálna stránka: Moderné odbory Volkswagen
To si snáď robíš srandu s tým Pellem... ...
Celá debata | RSS tejto debaty