Nemáte výkonných pracovníkov? Nemáte dosť aktívnych pracovníkov? Nechodia do práce? Ohovárajú vás?
Tak sa skúste zamyslieť sám nad sebou, byť empatický a sebakriticky zhodnoťte vaše postoje, spôsob jednania a vašu filozofiu vedenia ľudí.
To že vaši zamestnanci nepracujú výkonne, že pokulhávajú v dochádzke, že ich práca nebaví a niesu aktívny tak ako by ste od nich očakávali nemusí byť len ich vina…
Motivácia zamestnancov patrí k jednej zo štyroch funkcií manažmentu, ktoré popísal už Henry Fayol(1841-1925).
Motivácia sú podnety a pohnútky, ktoré vedú k určitému správaniu a konaniu ľudí.
Jeden z faktorov ukazujúcich úroveň tejto manažérskej zručnosti je nielen výkon zamestnancov, ako si mnoho manažérov myslí, ale ja fluktuácia. Tá môže byť rozdiel medzi zaužívaným typom motivácie. Existujú dva základné tipy motivácií a to pozitívna a negatívna.
Pozitívna motivácia sa opiera o odmeňovanie za výkon, dáva pracovníkovi pocit zainteresovanosti, zamestnanec si uvedomuje svoju dôležitosť pre podnik, manažér dokáže pracovníka morálne oceniť a dá mu možnosť sebarealizácie.
Výsledkom takejto motivácie je, že pracovník pociťuje stotožnenie s cieľmi podniku a hrdosť, že je jej súčasťou, šíri dobré meno spoločnosti, svoju prácu berie zodpovedne a zvyšuje svoj výkon.
Pozitívna motivácia, ktorá smeruje k všetkým pracovníkom v tíme rovnako je dôležitá aj pre stabilitu pracovných medziľudských vzťahov, kedy neprichádza ku konfliktom pre nerovnosť postavenia v tímoch a pocit ukrivdenia.
Negatívna motivácia vychádza zo silových faktorov, kedy nadriadený využíva svoje postavenie a jeho právomoci. Najsilnejší je faktor strachu, kedy sa zamestnanec bojí o svoju prácu alebo pozíciu, či o odmeny alebo postih z neposlušnosti(napr. ak nepríde v sobotu do práce).
Takto negatívne motivovaný zamestnanci za krátky čas negatívne zmenia svoje postoje a názory na svojho zamestnávateľa/spoločnosť aj napriek tomu že je to výsledkom jednania jednotlivca – manažéra. Znižuje sa výkon aj kvalita a zhoršujú sa pracovné vzťahy, keďže sa postoje manažéra vždy odrážajú na postojoch zamestnancov.
Negatívne motivovaní pracovníci často nevydržia v práci dlho a menia zamestnávateľa. Neprimeraná fluktuácia v podniku sa prejaví na nákladoch na prijatie nových zamestnancov, na mene spoločnosti a jej produktivitu.
Tu by sa mal manažér, ale aj jeho nadriadený zamyslieť nad spôsobom motivovania svojich zamestnancov a prehodnotiť svoje postupy. Treba si uvedomiť, že negatívna motivácia je len krátkodobo udržateľná a následky môžu byť pre podnik katastrofálne. Preto ak sa to týka práve vás, skúste na čas odložiť výroky typu: ak nepôjdeš tak…, ak to neurobíš tak…, vieš že aj ja som pre teba niečo urobil, však ty budeš chcieť zdvihnúť plat a pod.
Skúste namiesto týchto otrepaných fráz, za ktoré sa vašim podriadeným už akoby otváral nôž v kapse, použite pozitívnu motiváciu a sledujte ako sa budú výkon, ochota aj postoje vo vašom tíme meniť. Skúste použiť napr.: budem rád ak prídeš, nabudúce to skúsime lepšie, záleží mi na tom aby si to urobil práve ty a pod. Dajte svojim pracovníkom najavo, že ich potrebujete, že sú dôležitý a nebojte sa delegovať na nich niektoré povinnosti, tým im len dáte najavo, že im veríte a o to viac zodpovedne budú brať svoju prácu.
V Slovenskom manažmente ešte stále chýba mentalita západnej Európy a stále viac sa podobá skôr na ten Americký, kde sa vytvára tlak na jednotlivca a stráca sa tímovosť a bohužiaľ aj humánnosť pri riadení a motivovaní zamestnancov. Dôležité pre podnik sú vždy boli a aj budú ciele. Tak si pokladám otázku: Kedy im to dôjde, že takýmto spôsobom sa nedá ísť večne a raz sa ukáže konkurencia, ktorá podá ruku zamestnancovi a ten nebude váhať, aj keď nebude vedieť do čoho ide, veď všetko je lepšie ako to čo bolo do teraz…
Celá debata | RSS tejto debaty